Menu
Terug naar overzicht
1 jaar geleden

Jeugdzorgwerker Laura had long covid: “Advizo was heel betrokken”

Laura heeft een achtergrond in hbo pedagogiek en heeft daarna een tijdje in de kinderopvang gewerkt. Voorheen werkte ze al in de jeugdzorg, waarna ze van baan is gewisseld. Maar in een gemeente als procesregisseur zat ze niet op haar plek. Een oud-collega wees haar op Advizo, waar ze in december 2020 in gesprek raakte. Inmiddels is ze ambulant hulpverlener bij Sterk Huis. Ze vertelt over haar tijd bij Advizo, de overname door de opdrachtgever en haar ziekteverzuim door long covid.

 
Start bij Sterk Huis

Laura: “Ik vond bij de gemeente de bureaucratie niet zo fijn en erg frustrerend. Ook miste ik de tijd en ruimte om écht goed met de inhoud bezig te zijn bij de complexere vraagstukken. Ik vind hoogcomplexe casussen heel leuk, maar dan moet er wel een veilig team zijn, met goede begeleiding (intervisie/supervisie) eromheen. Na een verkennend telefoontje ben ik toen algauw met Larissa van Advizo in gesprek gegaan. Die heeft echt met me meegekeken naar wat ik graag zou willen en wat bij mij zou passen.”

“Larissa heeft van mij een profiel gemaakt waarin staat waar ik goed in ben, wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg. Maar ook: wat ik liever niet wil. Zo heeft ze ook mijn cv doorgegeven aan Sterk Huis, de plek waar ik ooit ben afgestudeerd. Die oude teamleider kende mij nog. Toen hebben we samen met Advizo als tussenpersoon koffie gedronken. Het was een goede match! Daarna heb ik nog een officieel sollicitatiegesprek gehad.”

 

Wat is je functie?

“Ik ben ambulant hulpverlener, dus ik werk bij gezinnen thuis; jeugdzorgwerker B, binnen hoogcomplexe casussen. Het zijn bijna allemaal zaken waarin veiligheidsrisico’s spelen, complexe scheidingen, kinderen met trauma’s en hechtingsproblematiek. Vaak is het een combinatie van onveiligheid die vraagt om een intensieve inzet.”

 

Long covid: "drempel om me ziek te melden"

Laura’s dienstverband verloopt in eerste instantie normaal, maar dan krijgt ze in september 2021 long covid. De drempel om zich ziek te melden was hoog, vertelt ze: “Het zou nooit een drempel moeten zijn om je ziek te melden, maar ik vond het zelf heel vervelend om toe te moeten geven dat het niet goed ging. Als hulpverlener is het altijd eerst de ander en dan jijzelf. Ook was ik bang dat mijn contract niet verlengd zou worden door mijn ziekte. Ik zat er ook nog niet lang; ik ben in maart gestart en heb me in september ziekgemeld. Ik had zelf het idee dat je als gedetacheerde dan een nadeel hebt en maakte mij zorgen over mijn toekomst.”

 “Advizo heeft daarin wel echt het tegendeel bewezen. Ze zeiden: dit verandert helemaal niks, je blijft nog steeds in contract en we blijven je daarin gewoon begeleiden.“

 

“Advizo en Sterk Huis hebben dit samen opgelost”

Hoe werkt het dan met ziekte als je een werkgever én een opdrachtgever hebt? Dat was een nieuwe situatie. Laura: “Ik was natuurlijk bij Advizo in dienst, maar de bedrijfsarts van Sterk Huis wilde mij ook graag zien. Dus toen was de vraag: moet je dan met 2 bedrijfsartsen in gesprek? Dat wilde ik niet en lukte ook niet, gezien mijn klachten was dat te vermoeiend. Advizo en Sterk Huis hebben hiervoor samen een oplossing gevonden. Ik heb eerst een gesprek gehad met de bedrijfsarts van Sterk Huis, die heeft mij toen op 50% gezet. De vervolgafspraken zijn met de bedrijfsarts van Advizo geweest. De hele situatie was voor allebei de partijen wel een beetje nieuw. Daar zijn we wel wat zoekende in geweest, maar uiteindelijk zijn we er goed uitgekomen.”

 

Betermelding en overname

In totaal heeft haar ziekte bijna een jaar geduurd. “Sterk Huis was voornemens om mij bij een volledige beter melding over te nemen, helaas duurde dat langer dan verwacht. Na ongeveer een halfjaar ben ik langzaam weer gaan opbouwen, met halve uurtjes per dag. Pas na mijn boostervaccinatie in maart 2022 had ik een opleving en toen ging het beter. In mei heb ik me toen 100% beter gemeld en ik ben in juni meteen overgenomen. Dat was ook zo afgesproken met Sterk Huis. Advizo heeft aan de hand van mijn betermelding alles administratief omgezet. Ik heb nu nog een eindgesprek gepland staan met Larissa om laatste dingen af te handelen en mijn ervaringen door te nemen.”

 

“Advizo was altijd heel betrokken en zorgvuldig”

“Ik moet zeggen dat ik Advizo altijd wel heel betrokken en zorgvuldig heb gevonden. De communicatie is altijd heel open geweest. Vooral ook rondom mijn ziekte hebben ze fijn gehandeld. Als je er niet lekker bij zit en je bent gedetacheerd dan kan je je verdwaald gaan voelen, maar dat gevoel heb ik nooit gehad gelukkig. Ik heb regelmatig contact gehad met Larissa. Haar deur stond altijd open, dus ik voelde echt dat ik bij haar terecht kon. Ze stuurde af en toe een appje en eens in de zoveel tijd belde ze om te vragen: hoe is het met je, lukt het met de opbouw, kunnen we nog iets voor je doen? Ik heb Advizo daarin echt ervaren als een prettige werkgever.”

 

Gedetacheerd worden bij een fijne werkgever in de jeugdzorg?

Advizo is dé recruitmentspecialist in de jeugdzorg. Daarbij zorgen we goed voor jouw welzijn. Ben je op zoek naar je eerste baan in de jeugdzorg, al ervaren of wil je het vak weer in? Neem contact op, dan kijken we samen naar jouw mogelijkheden.

Contact met Advizo

Heb je een prangende vraag buiten werktijden om? Bekijk onze veelgestelde vragen of stel 'm hier! Je krijgt binnen 2 werkdagen een reactie van ons.

Wat is je naam?
Hoe kunnen we je bereiken?
Waarmee kunnen we je helpen?

Wil je weten wat we met jouw gegevens uit dit formulier doen? Lees dan onze privacyverklaring.

Ben je ook zo enthousiast geworden over het werken binnen de jeugdzorg?

Laat het ons weten! We staan op werkdagen tussen 8:00 en 17:30 uur voor je klaar.

Direct contact

Yvonne staat voor je klaar. Stel direct al je vragen. Ook als je nog twijfels hebt: gewoon doen. We spreken je graag!

Yvonne den Besten
Medewerker Backoffice